تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

درباره لبنان / جاذبه هاي لبنان

لبنان كشوري كوچك و كوهستاني در غرب آسيا و خاورميانه و در كنار كرانه خاوري درياي مديترانه است كه پايتخت آن شهر بندري بيروت است. لبنان از شمال و شرق با كشور سوريه، از جنوب با كشور اسراييل و از غرب با درياي مديترانههمسايه‌است و جزيره قبرس نيز در نزديكي سواحل اين كشور قرار دارند.

واژه لبنان از واژه سامي «لبن» كه اشاره به قله‌هاي سفيد كوهستان‌هاي لبنان دارد، گرفته شده‌است.

تا قبل از جنگ داخلي ۱۹۹۰-۱۹۷۵ لبنان كشوري متمول در منطقه و پايتخت بانكداري جهان عرب محسوب مي‌شد و تعداد زيادي توريست را جذب خود مي‌كرد تا حدي كه بيروت را به عنوان پاريس خاورميانه مي‌شناختند و همچنين به دليل قدرت مالي بسيار لبنان را به عنوان سوئيس خاورميانه مي‌شناختند. بلافاصله بعد از پايان جنگ تلاشهاي بسياري صورت گرفت تا اقتصاد را بهبود بخشند و زير ساختهاي كور را از نو بسازند كه نتايج مثبت آن در سالهاي اخير آشكار شده‌است. تا قبل از ابتداي سال ۲۰۰۶، كشور به ثبات و بازسازي لبنان به پايان رسيد و تعداد بسياري توريست به گردشگاههاي لبنان سرازير شدند. اما با شروع جنگ اسرائيل لبنان در ۱۲ ژوئيه ۲۰۰۶ تعداد بسياري نظامي و غير نظامي صدمه ديدند و خسارات بسياري به زير ساختهاي كشور وارد شد و جمعيت گسترده‌اي بي خانمان شدند. از سپتامبر ۲۰۰۶ دولت لبنان برنامه رسيدگي به اموال مخروبه بيروت، طير و ديگر دهات واقع در جنوب لبنان را شروع كرده‌است

 

ريشه شناسي

نام لبنان (لوبنان در زبان عربي استاندارد لِبنان در گويش محلي) از ريشه سامي "LBN" گرفته شده كه داراي معاني متعددي همچون «شير» و «سفيد» است كه شايد اشاره به كوه‌هاي سر پوشيده از برف لبنان دارد. در زبان انگليسي نام لبنان را با حروف معرف the به مانند سودان و اوكراين و گامبيا به كار مي‌برند. اطلاق حرف معرفه the شايد به اين خاطر باشد كه وقتي نام اين كشورها به وجود آيد به جاي ممالك مستقل تنها مناطقي جغرافيايي محسوب مي‌شدند.

تور لبنان

 

تقسمات اداري كشور لبنان

از آنجا كه مردم لبنان در ۶۰ سال گذشته به شهرنشيني روي آورده‌اند، بيشتر جمعيت اين كشور در شهرها يه ويژه در پايتخت آن بيروت و اطراف آن سكني گزيده‌اند. بيش از نيمي از لبناني‌ها در بيروت زندگي مي‌كنند.

لبنان از شش استان (به عربي: ألمحافظة) تشكيل شده‌است.

استان بيروت

استان جبل لبنان

استان شمالي لبنان

استان بقاع

استان نبطيه

استان جنوبي لبنان

جغرافيا

لبنان سرزميني بلند و كوهستاني است كه در كرانه شرقي درياي مديترانه قرار دارد. كرانه‌هاي لبنان ۲۵۵ كيلومتر درازا دارد. رودخانه‌هاي مهم لبنان عبارت‌اند از: عاصي (ألعاصي) و ليطاني (ألليطاني) در دره سهل‌البقاع، و كلب (ألكلب). رشته‌كوه‌هاي لبنان عبارت‌اند از: رشته‌كوه‌هاي لبنان شرقي و رشته‌كوه‌هاي لبنان غربي كه ميان اين دو رشته كوه، درهسهل‌البقاع قرار گرفته‌است.

لبنان به عنوان يك كشور خاورميانه‌اي از غرب با درياي مديترانه حدود ۲۲۵ مرز ساحلي دارد و از شمال و شرق با سوريه و از جنوب با اسرائيل هم مرز است. مرز لبنان با سوريه ۳۷۵ كيلومتر است در حاليكه مرز لبنان با اسرائيل تنها ۷۹ كيلومتر است. لبنان يكي از كوچك‌ترين كشورهاي دنياست كه مساحتي حدود ۱۰۴۵۲ كيلومتر مربع (۴۰۳۵ مايل مربع) دارد. بسياري از مناطق آن كوهستاني است به جز مناطق ساحلي كم عرض و دره بقا كه بخش مهمي از صنعت كشاورزي لبنان را تشكيل مي‌دهد

آب و هوا

سرزمين لبنان آب‌وهواي مديترانه‌اي دارد، هواي سواحل در زمستان‌ها سرد و باراني‎ ‎و در تابستان‌ها گرم و ‏شرجي است. در نواحي بلندتر به ويژه كوهستان‌ها، زمستان‌ها با‎ ‎بارش برف همراه است و دماي هوا به زير ‏صفر مي‌رسد. بخشهاي ديگر اين كشور،‎ ‎تابستان‌هاي گرم و خشك دارد‎.‎.

اقليم

سرزمين لبنان آب‌وهواي مديترانه‌اي دارد، هواي سواحل در زمستان‌ها سرد و باراني و در تابستان‌ها گرم و شرجي است. در نواحي بلندتر به ويژه كوهستان‌ها، زمستان‌ها با بارش برف همراه است و دماي هوا به زير صفر مي‌رسد. بخش‌هاي ديگر اين كشور، تابستان‌هاي گرم و خشك دارد.

در مناطق ساحلي زمستانها كلاً سرد و باراني و تابستانها گرم و مرطوب هستند. در مناطق مرتفع تر در طول زمستان دما به زير صفر درجه مي‌رسد. تابستان‌ها از سوي ديگر گرم و خشك هستند. اگر چه اكثر مناطق لبنان سالانه شاهد بارانهاي بسياري است (در مقايسه با مناطق خشك كنارش) ولي در مناطق خاصي در شمال شرق لبنان به دليل وجود قله‌هاي مرتفع كوه‌هاي غرب كه راه ابرهاي باراني به وجود آمده از مديترانه را سد مي‌كنند باران زيادي نمي‌بارد.

مردم

مردم لبنان را گروه‌هاي نژادي و قومي گوناگوني تشكيل مي‌دهند. عربها ۶۰٪، آسوريان و سريانيها ۳۶٪ و ارمنيها ۴٪،كردها و يهوديان ۱٪ جمعيت را تشكيل مي‌دهند.

جمعيت‌شناسي

ميانگين سني مردم لبنان ۲۴٫۶ سال است.

زبان

زبان رسمي لبنان عربي است، اما هر يك از اقليتهاي نژادي به زبان خود سخن مي‌گويند. زبان فرانسه نيز كاربرد دارد.لهجه لبناني از شاخهٔ عربي شامي است، در كاربرد و تلفظ كلمات با ديگر شاخه‌هاي زبان عربي تفاوت دارد اما به عربي سوري، فلسطيني و مصري نزديك است .در تلفظ واج «ج»، «ژ» خوانده مي‌شود . به جاي «ق»، حرف «ئ» و به جاي «ث» نيز «ت» تلفظ مي‌شود . براي مثال كلمهٔ كثير به معناي زياد، كتير . قلب به معناي دل، ئلب و جديد به معناي تازه، ژديد ادا مي‌گردند.

دين

برآوردي كه مردم لبنان را از نظر دين بررسي مي كند اين گونه است:

  • ۵۹٫۷٪ مسلمان

    • ۲۷٪ مسلمان اهل سنت/۲۷٪ مسلمان شيعه

  • ۳۹٪ مسيحي

    • ۲۱٪ ماروني/ ۸٪ ارتودكس يوناني/۵٪ دروز/۵٪ كاتوليك يوناني

  • ۱٫۳٪ پيروان اديان ديگر

موسسه بين‌المللي پژوهشي CIRI آمريكا در يك پژوهش نشان داد كه لبنان در صدر كشورهاي است كه محدوديت‌هايي را بر آزادي شهروندان در زمينه ديني، اعمال نمي‌كنند. [۱]

فرهنگ و هنر

امروزه فرهنگ و هنر اين ملت در آثار موسيقي آن ظاهر شده است[نيازمند منبع] كه بر ديگر ملل عرب نيز تأثير گذاشته است[نيازمند منبع]. خوانندگان مطرح جهان عرب اغلب از لبنان مي‌باشند[نيازمند منبع] : اليسا، نوال الزغبي، هيفا وهبي،نانسي عجرم، وائل كفوري، راغب علامه.

لبنان براي هزاران سال محل عبور تمدن‌هاي مختلف بوده‌است. پس جاي تعجب نيست كه اين كشور كوچك داراي فرهنگي فوق العاده غني و زنده باشد. وجود گونه‌هاي بسيار قومي و مذهبي به رسوم پر بار موسيقي، آشپزي و جشنهاي لبنان كمك بسياري كرده‌است. مخصوصاً در بيروت داراي هنر غني است و نمايش‌ها و نمايشگاه‌ها و شوهاي مد و كنسرتهاي زيادي در طول سال در نگارخانه‌ها، موزه‌ها، تئاترها و اماكن عمومي برگزار مي‌شود. جامعه لبنان مدرن، تحصيلكرده و شايد قابل مقايسه با جوامع اروپايي مديترانه‌است. اكثر لبناني‌ها دو زبانه هستند و عربي و فرانسه صحبت مي‌كنند. به همين دليل لبنان عضو سازمان بين‌المللي كشورهاي فرانسوي زبان است. با اين حال زبان انگليسي مخصوصا بين دانشجويان لبناني رايج شده‌است. اين كشور نه تنها محل تلاقي مسيحيت با اسلام بلكه دروازه‌اي است كه جهان عرب را به اروپا متصل مي‌كند.

لبنان همچنين ميزبان دانشگاه‌هاي معتبر مختلفي همچون دانشگاه لبنان، دانشگاه آمريكايي بيروت، دانشگاه سنت جوزفو دانشگاه آمريكايي لبنان است.

فستيوالهاي بين‌المللي مختلفي در لبنان برگزار مي‌شوند كه هنرمندان پر آوازه جهان و مردم بسيار از لبنان و كشورهاي ديگر را به سوي خود جذب مي‌كنند. مهم‌ترين آن‌ها فستيوالهاي تابستاني در بعلبك[۲]، بيت الدين [۳] و بيبلوس [۴] است.

تاريخ

نخستين ساكنان شناخته شده لبنان، كنعاني‌ها، مردمي از نژاد سامي پوده‌اند كه به احتمال زياد با يونانيان دادوستد داشته‌اند، و يونانيان آنان را فنيقي مي‌ناميده‌اند. فنيقي‌ها قومي دريانورد و بازرگان بودند و قلمرو آنان شامل دولت-شهرهايي مستقل در شرق مديترانه و مهاجرنشين‌هايي در كرانه‌هاي مديترانه بود. كوروش بزرگ، فنيقيه را گشود، و به مدت دو سده، هخامنشيان فرمانرواي اين منطقه بوده‌اند. پس از آن، اسكندر مقدوني، شهر صور (پايتخت فنيقيه) را فتح نمود.

دولت‌ها و امپراتوري‌هاي گوناگوني بر لبنان فرمان رانده‌اند، از جمله شاهنشاهان هخامنشي و ساساني، يونانيان، امپراتوران روم و بيزانس، خلفاي مسلمان، صليبيان و خلفاي عثماني.

جنگ داخلي

در ماه آوريل ۱۹۷۵ (ميلادي) مردان مسلح به روي كليسايي در شرق بيروت آتش گشودند تا پير جميل موسس حزب فالانژ لبنان را ترور كنند.البته او جان سالم به در برد ولي اين سوءقصد باعث مجموعه‌اي از اقدامات متقابل شد كه در نهايت به جنگ داخلي ۱۵ ساله در لبنان منجر شد.

جاذبه‌هاي گردشگري

لبنان داراي نقاط زياد طبيعي است و سواحل خوبي دارد و زيباست بناهاي تاريخي رومي و مساجد لبنان نيز ديدني است


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۴:۰۶ توسط:گروه شادي سفر موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :