تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

بيروت | لبنان عروس خاورميانه

بيروت جايي ميان اخبار جنگ در سوريه (همسايه‌ي شمالي لبنان) و تهديد داعش گير افتاده است. بسياري از گردشگران جرات سفر به اين شهر را ندارند. بيروت كه در شبه جزيره‌اي در درياي مديترانه واقع شده، پايتخت و بزرگ‌ترين شهر لبنان است. اين شهر كه قبلا منتسب به «پاريس خاورميانه» بود، در حال بازسازي ويرانه‌هاي جنگ داخلي ۱۶ ساله است (۱۹۹۰ـ۱۹۷۵) كه بسياري از زيرساخت‌هاي آن را نابود كرد و مسلمانان و مسيحيان را به جان هم انداخت. اما اين شهر قطعا به روزهاي اوج خود برمي‌گردد.

 

اين شهر براي هركسي چيزي براي پيشكش كردن دارد: دوست‌داران طبيعت، خريد، فرهنگ و يك صحنه‌ي حزبي پررونق. فاصله‌ي هوايي تهران تا بيروت ۲ ساعت و ۲۰ دقيقه است و يك پرواز مستقيم شما را به سمت يك تعطيلات زيبا به بيروت مي‌برد. اگر انگليسي بلد باشيد مشكلي در ارتباط برقرار كردن نخواهيد داشت، همه جا به زبان انگليسي صحبت مي‌كنند. زماني كه به بيروت فكر مي‌كنيم، اگر بخواهيم صادقانه بگوييم، طبيعت و ساحل اولين چيزهايي نيست كه به ذهن ما مي‌رسد. بيروت بسيار باشكوه است و اين كلمه براي توصيف آن بي‌جا استفاده نشده است. 

تور لبنان

بيروت منطقه‌اي كوهستاني دارد كه انتهاي آن به سواحل خيره كننده و دره‌هاي سرسبز و انبوه ختم مي‌شود. اگر ۱۱ مايل به سمت شمال بيروت رانندگي كنيد، در اطراف يكي از سواحل كوهستاني پيچ در پيچ به غار «جعيتا گروتو» مي‌رسيد كه يك جاي بسيار تماشايي است و از پيوند دو غار آهكي تشكيل شده است. غار پاييني به آب‌هاي تيره‌ي يك غار نامعين وصل مي‌شود اما در غار بالايي مي‌توان به معناي واقعي ماجراجويي كرد. در اين غار يك راهروي دست ساز انسان وجود دارد كه سنگ‌ها تراشيده‌اند و امكان عبور از غار را فراهم كرده است. در اين مسير استالاكتيت‌هاي معلق با اندازه‌هاي مختلف وجود دارد كه به  ۳ محفظه‌‌ي (اتاق) طبيعي جداگانه مي‌رسد. بزرگ‌ترين استالاكتيت جهان با ارتفاع ۸.۵ متر در بالاترين قسمت غار قرار دارد. سراسر غار با نورافكن روشن شده است و صداي انعكاس آب از دور به گوش مي‌رسد و تمامي اين‌ها تجربه‌اي است كه نبايد در زندگي از دست داد.

 

صخره‌ي «روشه» يا «صخره‌ي كبوتر» كه در واقع از پيوستن دو صخره‌ي بسيار بزرگ تشكيل شده، يك گذرگاه طاقدار بسيار ديدني به‌وجود آورده است. اين شگفتي طبيعي دقيقا در سواحل محله‌ي اعيان نشين «روشه» قرار دارد و به خاطر داشتن كافه‌هاي متعدد و گردشگاه ساحلي «خيابان پاريس»، بوتيك‌هاي شيك و هتل‌هاي مجلل در منطقه‌ي كورنيش شهرت دارد. شما مي‌توانيد از غذاي رستوران‌ها كه با ماهي تازه صيد شده از خليج لذت ببريد.

 

اگر از خريد كردن لذت مي‌بريد، بيروت مقصد مناسبي براي شما است. «بازار بيروت» يا به زبان عربي «سوق بيروت» در ساختمان‌هاي قديمي و سنتي مانند ديگر بازارهاي خاورميانه قرار ندارد. اين بازار يك مركز خريد بزرگ و تازه ساخت است كه بيش از ۲۰۰ مغازه دارد و گل سر سبد مغازه‌ها خرده فروشان اعياني هستند كه اجناس مارك‌دار مي‌فروشند و بخش ديگر آن بازار جواهرفروشان است.

 

اگر به دنبال خريد از بازارهاي سنتي لبنان هستيد به خيابان «حمرا» برويد، جايي كه اكثر مغازه‌هاي آن خوانوادگي اداره مي‌شوند. اين بازار تا چند خيابان ادامه دارد و در نزديكي آن نيز سه دانشگاه وجود دارد كه يكي از آن‌ها دانشگاه آمريكايي بيروت است. اين جا همان جايي است كه مي‌توانيد پرنيان هنري و فرهنگي را پيدا كنيد. 

 

اگر به فرهنگ علاقه داريد بيروت چيزي است كه شايد اصلا انتظارش را نداريد.لبنان به عنوان يك كشور عربي شناخته شده است اما در واقع بخشي از سرزمين مقدس است.  بسياري از مسيحيان براي زيارت «زيارتگاه بانوي ما»، يكي از زيارتگاه‌هاي مورد احترام در جهان، به لبنان مي‌آيند. در بالاي تپه‌اي به ارتفاع يك مايل از سطح دريا مجسمه‌اي ۲۰ متري قرار دارد كه با دستاني باز نظاره‌گر بيروت است. در صيدا، حدود ۱۱ مايلي جنوب بيروت، كنار كليساي سنت نيكلاس ارتدكس يوناني، مقبره‌ي سنت پيتر و پائول قرار دارد كه گفته مي‌شود بعد از مرگ مسيح، اين دو نفر از حواريون  مخفيانه همديگر را در اين مكان ملاقات مي‌كردند.  كمي آن طرف‌تر از مقبره‌هاي مسيحي، به مسجد باب السراي، قديمي‌ترين مسجد لبنان مي‌رسيد كه قدمت آن به سال ۱۲۰۱ بعد از ميلاد مسيح برمي‌گردد. لبنان تلفيقي از فرهنگ مسيحي و هويت عرب است. 

 

در ۲۴ مايلي شمال بيروت، شهر «جبيل» قرار دارد. اين شهر يك بندرگاه دارد و توسط «فرانك سيناترا» آباد شده است و از ۵۰۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح تا به امروز مردم در اين شهر زندگي مي‌كنند و امروزه يكي از ميراث جهاني يونسكو به شمار مي‌رود. اين شهر خيابان‌هاي سنگ فرش و سواحل شني دارد و ديوار محكمي دور شهر قديمي كشيده شده است. هتل‌هاي شهر جبيل بسيار شيك و قيمت آن‌ها بسيار معقول است و براي گذراندن تعطيلات در كنار دريا گزينه‌ي مناسبي است. حتما از معابد فنيقي بازديد كنيد كه ۲۷۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح ساخته شده‌اند. از بازار تاريخي سوغاتي بخريد و حتما طعم غذاهاي درياي مشهور جبيل را بچشيد.

قرار نيست اگر به يك منطقه‌ي نا آرام مي‌رويد، حتما قرباني حملات تروريستي شويد! اجازه ندهيد افكار منفي درباره‌ي بيروت شما را فريب دهد تا به اين جواهر در خاورميانه سفر نكنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۳۰:۱۲ توسط:گروه شادي سفر موضوع:

استانبول

استانبول بزرگ‌ترين شهر كشور تركيه و مركز فرهنگي و اقتصادي آن است. اين شهر در كنار تنگه بسفر و درياي مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قاره آسيا و اروپا را جدا مي‌كند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است كه در دو قاره قرار دارد. بندر طبيعي شاخ طلايي يا خليج در اين شهر واقع است.


اين كلان شهر به عنوان پايتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده ‌است. همچنين از لحاظ تعداد گردشگران خارجي سومين شهر توريستي جهان به شمار مي رود.


اسامي تاريخي استانبول عبارتند از: بيزانتيوم، رم جديد، استيمبول، آگوستا آنتونينا، كنستانتينوپل، اسلامبول. القاب استانبول در دوره عثماني دارالسعادت، دار عاليه، باب عالي (عالي قاپو) و پايتخت بودند.


جاذبه هاي گردشگري و توريستي استانبول فراوانند. از مساجد و كاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهاي تاريخي، در طول سال پذيراي توريست هايي از كل دنيا هستند. اكثر اين جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هايي مانند بي اوغلو و تاكسيم هم چيزي كم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبي (مسجد سلطان احمد) و مسجد اياصوفيه مكان هايي هستند كه هر توريستي قطعاً از آنها بازديد مي كند. غذا و خورد و خوراك يكي از اجزاي اصلي فرهنگ ترك هاست، پس بايد منوي غذاها را با دقت نقشه خواني بخوانيد. در بازارهاي استانبول حتماً سوغاتي بخريد. اگر وقت داشتيد به يك حمام ترك برويد و آب تني و ماساژ ترك را امتحان كنيد. ما حمام سليمانيه را پيشنهاد مي كنيم.

 

تور استانبول

 
1. اياصوفيه
اين مسجد به خاطر معماري شگفت انگيز، نماهاي باشكوه داخلي و اهميت تاريخي اش گردشگران را به شهر استانبول جذب مي كند. بين سال هاي 532 و 537 ساختمان آن به مدت هزار سال كليسا بود. سپس از سال 1453 تا 1934 كه تبديل به موزه شود، مسجد بود. مي توانيد از اين مسجد در محله سلطان احمد، در روزهاي سه شنبه تا يكشنبه از ساعت 09:30 تا 04:30 ديدن كنيد. ورودي آن 13 دلار آمريكا است.

 

 

2. مسجد سلطان احمد (مسجد آبي)
سلطان احمد هميشه مي خواست مسجدي بسازد كه با مسجد اياصوفيه رقابت كند و همه تقريباً موافق هستند كه او در اين كار موفق شده است. اين مسجد يكي ديگر از جاذبه هاي توريستي اصلي استانبول است. 
اگر مي خواهيد از اين مكان مذهبي ديدن كنيد، يادتان نرود كه لباس پوشيده به تن كنيد. خانم ها روسري سرشان مي كنند كه در اين محل مرسوم است. اگر يادتان رفت مي توانيد از مسجد يك روسري قرض كنيد. 
مسجد آبي در محله سلطان احمد واقع شده است. اين مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. ورودي آن رايگان است، ولي در ساعات نماز به خصوص جمعه ها، ورود ممنوع است.

 

 

 
3. كاخ دلمه باغچه 
اين كاخ كه در راستاي تنگه بسفر قرار دارد، زيبايي و اهميت تاريخي زيادي دارد. كاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرين سلاطين عثماني از اين كاخ به عنوان محل اقامت اوليه و كرسي حكومتي استفاده مي كردند. معماري داخلي و خارجي اين كاخ تركيبي از طراحي هاي عربي و اروپايي است كه فقط در اين تقاطع دو قاره ديده مي شود.

 

 

 
4. بازار بزرگ استانبول (كاپالي چارشي)
بازار بزرگ استانبول كه به تركي كاپالي چارشي يعني بازار سرپوشيده ناميده مي شود در يك مايلي غرب سلطان احمد است و يكي از بزرگترين مراكز خريد سرپوشيده در دنياست. محصولاتي كه در آن فروخته مي شوند عبارتند از فرش و قالي و پوشاك تا كارهاي دستي و هنري و شطرنج. رستوران ها، كافه ها و مساجد زيادي هم در اين بازار هست.

 

 

 
5. كاخ توپكاپي (توپكاپي سارايي)
اين كاخ منزلگاه سلاطين عثماني از سال 1465 تا 1856 بوده است و يكي از محبوب ترين جاذبه هاي شهر استانبول است. معماري بي نظير و حياط هاي زيبايي دارد. اين سرا در سال 1924 يعني اندكي پس از دوره عثماني تبديل به موزه شد. 
كاخ توپكاپي محل حرم سلطنتي نيز بوده است. تور حرم جداگانه است و گردشگراني كه مي خواهند از حرم ديدن كنند بايد علاوه بر ورودي 13 دلاري اين كاخ، 10 دلار ديگر هم بپردازند. اين موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر همه روزه بجز سه شنبه ها باز است.

 

 
6. ميدان تاكسيم
تاكسيم يك محله مدرن و شلوغ در بخش اروپايي استانبول است. رستوران ها و كافه هاي باكلاس و هتل هايي همچون جيلان اينتركانتيننتال و گراند هايت استانبول، در اين محله واقع اند. فست فود خور ها هم مي توانند در اين محله سراغ برگر كينگ بروند. 
ساختمان جمهوريت در بخش غربي اين ميدان واقع است كه به ياد جمهوري تركيه در سال 1923 ساخته شد.

 

 

 
7.كليساي آب انبار
كليساي آب انبار (Basilica Cistern ) از قرن ششم زماني كه به سفارش امپراطور روم ژوستينين اول ساخته شد براي ساكنان استانبول آب فراهم آورده است. بازديدكنندگان در مورد فن آوري معماري بسيار پيشرفته روميان باستان درساخت اين مكان شگفت‌زده خواهند شد. مخازن زيرزميني فقط چند قدم از مسجد كبود دور هستند، اين كليسا در قرن سوم ساخته شده كه به عنوان قصر غرق شده شناخته مي‌شود. مخزن آن مي‌تواند ۲.۸ ميليون فوت مكعب از آب را در خود نگه دارد. اين مخزن يكي از لوكيشن‌هاي فيلم برداري فيلم از روسيه با عشق، فيلم هيجان انگيز جيمز باند در سال ۱۹۶۳ است.

 

 

 
8. كليساي چورا
اين كليسا كه در ابتدا به منظور كليساي بيزانسي ساخته شده بود بعدها تبديل به مسجد شد و حالا يك موزه است. موزائيك ها و كاشي هاي زيباي اين كليسا، نمونه باقيمانده از هنر بيزانسي در دنياست. بخش هايي از آن در سال 400 ساخته شده است، ولي ساختماني كه امروزه مي بينيم حدود سال 1500 ساخته شد. اين كليسا تقريباً در سه مايلي شمال غربي سلطان احمد قرار دارد. اين موزه همه روزه بجز چهارشنبه ها از ساعت 9:30 تا 18:30 باز است. ورودي آن 6 دلار آمريكا است.

 

 


9.موزه باستان شناسي استانبول
يكي از موزه‌هاي مهم در تركيه موزه باستان شناسي استانبول است كه در واقع شامل سه موزه است: موزه باستان شناسي، موزه شرق باستان و موزه تايلد كيوسك. اين سه موزه با هم داراي بيش از ۱ ميليون اشياء از تمدن سراسر جهان هستند. اين موزه اولين موزه در تركيه بود كه در در سال ۱۸۹۱ تاسيس شد كه در زمين قصر توپكاپي واقع شده است. قدمت موزه تايلد كيوسك به ۱۴۷۲ مي‌رسد. اين موزه شامل هزاران آثار گرانبها، از جمله تابوت اسكندر كبير است.

10. برج گالاتا
گالاتا (Galata Tower) داراي ۶۷ متر ارتفاع است كه بر افق استانبول حمكراني مي‌كند. اين برج سنگي قرون وسطايي به عنوان برج مسيح شناخته شده است. زماني كه در ۱۳۴۸ ساخته شد بلندترين ساختمان در استانبول بود كه هنوز هم در استانبول مي‌درخشد. اين برج در طول قرن‌ها تغيير يافته است، در يك زمان به عنوان برج رصد نقطه آتش سوزي استفاده مي‌شد. امروزه قسمت فوقاني آن شامل يك كافه، رستوران و باشگاه شبانه است، كه توسط آسانسور در ساختمان ۹ طبقه مي‌توان به آن‌جا رسيد كه در آن مي توان مناظر خيره كننده‌اي را پيدا كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۲۶:۵۴ توسط:گروه شادي سفر موضوع:

مشهد

حرم امام رضا در مركز شهر مشهد، استان خراسان رضوي، ايران، مدفن علي‌الرضاست كه نزد مسلمانان شيعه به‌عنوان «حرم» گرامي داشته مي‌شود و مقدس است. از بناهاي پيوسته برجسته‌ي آن مسجد بالاسر (مدفن امام رضا) ( ۴۲۵ ق/۱۰۳۳ م) و مسجد جامع گوهرشاد (ساخته ۸۲۱ ق/ ۱۴۱۸ م) است. حرم امام رضا مجموعه‌اي است با كانون آرامگاه هشتمين امام شيعيان، علي‌موسي‌الرضا كه ديگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، كتابخانه و موزه‌ها را دربرمي‌گيرد. بزرگ‌ترين مسجد جهان در اندازه (۲۵۰ هزار مترمربع) و دومين مسجد بزرگ جهان در گنجايش (۵۰۰ هزار نفر) شمرده مي‌شود.

كهن‌ترين بخش‌هاي آن، ديرينگي دهه ۶۱۰ قمري/ دهه ۱۲۳۰ م دارد. از دوره‌ي تيموريان كه بسياري از بناهاي كهن خراسان در طوس، هرات و نيشابور نوسازي گشت، به اين مكان نيز روي آورده شد. بسياري از سازه‌هاي اين حرم شيعه، از صفويان به ويژه شاه طهماسب صفوي به جا مانده است.

در ادب فارسي روضه به معني باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگيرنده پيكر علي بن موسي‌الرضا را روضه منوره مي‌خوانند. اين مكان شامل فضايي مربع شكل كه مساحت آن ۱۸۹/۰۳ متر مربع بوده كه از اين فضا ۱۷/۱۵ متر مربع آن مساحت ضريح مي‌باشد. روضه منوره از طريق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط مي‌شود.

مقبره فردوسي

فردوسي

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي در ميان باغي مصفا به فاصله ۲۰ كيلومتري شمال شهر مشهد واقع شده است. ساختمان فعلي آرامگاه فردوسي و موزه توس كه الهام گرفته از شيوه معماري هخامنشي، به ويژه آرامگاه كوروش بود به دستور انجمن آثار ملي در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سيحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسيد. نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي است. بخش فوقاني بنا به‌صورت توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوره اشكاني شامل ۲۰  ستون مرمري در پائين و ۸ ستون در بخش فوقاني است. در بخش‌هايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب شده كه نمايش صحنه‌هايي از روايات شاهنامه است.

مجموعه كوهسنگي

جاذبه هاي مشهد

پارك كوهسنگي دومين پارك بزرگ (بعد از پارك ملت) مشهد است. اين پارك در جنوب غربي مشهد و در انتهاي خيابان كوهسنگي قرار گرفته است. پارك كوهسنگي در حاشيه كوه‌هايي مرتفع ايجاد شده و از قديمي‌ترين روستاهاي مشهد است. شاه عباس صفوي در سن ۱۶ سالگي در اين روستا تاج‌گذاري كرد. كوه سنگي از ميان تفريحگاه‌هاي شهر مشهد از قدمت و شهرت بيشتري برخوردار است و يكي از زيباترين پارك‌هاي ساخته شده در ايران است. اين پارك تلفيقي از آب، سنگ و سرسبزي و نور است. ساختمان موزه‌ بزرگ خراسان، با الگوبرداري از معماري كاخ كلات نادر، جلوه زيبايي به اين مجموعه داده است. در سال ۱۳۴۰ شمسي با گسترش شهر مشهد، كوهسنگي از طريق خياباني وسيع و عريض و مشجر، موسوم به خيابان كوه سنگي، به بدنه اصلي شهر مشهد متصل شد. با طرح‌هاي توسعه شهر مشهد، پارك كوه سنگي به مجموعه‌ي تفريحي گردشگري تبديل شد.

ديزي سنگي (هر كاره)

جاذبه هاي مشهد

 ديگ‌هاي سنگي يكي از پر خاصيت‌ترين سوغات و صنايع دستي شهر مشهد است كه قدمت آن به ۱۴ قرن مي‌رسد و متاسفانه با وجود فوايد بسيارش در زندگي‌هاي امروزي به فراموشي سپرده شده است. اين محصول كه در زبان عاميانه به آن هركاره مي‌گويند، از سنگ‌هاي سياهرنگ «سرپانتين» در دامنه كوهسنگي ساخته مي‌شود كه بالاتر معرفي شد. در عيون الاخبار الرضا شيخ صدوق از اباصلت هروي، يار نزديك امام رضا (ع)، نقل شده است:

حضرت رضا (ع) چون به قريه سناباد رسيد، به كوهي كه مردم از سنگ آن براي تهيه غذاي خود ديگ‌ها مي‌ساختند تكيه داد و فرمود: پروردگارا اين كوه را براي مردم نافع قرار بده و بركت را در آن و ظرف‌هايي كه از آن تهيه مي‌كنند زياد فرما.

سپس دستور داد، تا از آن كوه ظروفي برايش تهيه كردند. حضرت رضا (ع) دستور مي‌دادند از آن پس مردم به تشويق آن حضرت از همان كوه ظرف‌هايي تهيه كردند كه بركت ويژه‌اي نصيب آن شده بود.

آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادري)

جاذبه هاي مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار بنايي است كه به يادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شده است. قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشيدي) در محل يكي از مقابر ويران‌شده نادري، آرامگاه جديدي براي وي ساخت و استخوان‌هاي او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. نادرشاه افشار، فاتح دهلي در هنگام حيات خود دستور به ساخت آرامگاهي كوچك در بالاي خيابان مشهد داد. اين آرامگاه كوچك در سال ۱۱۴۵ هجري قمري در مجاور چهارباغ شاهي و روبروي حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. اين بناي جديد كه در محل فعلي آرامگاه وي قرار داشت، مدتي بر پا بود تا اين كه انجمن آثار ملي ايران در سال ۱۳۳۵ خورشيدي درصدد بر آمد آرامگاهي مناسب براي وي در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث كند. اين كار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پايان رسيد.

 مقبره كنوني نادرشاه واقع در ضلع شمال غربي چهارراه شهدا (نادري سابق) است كه پس از حرم حضرت رضا (ع) مهم‌ترين موضع توريستي-تاريخي شهر مشهد تلقي مي‌شود. طراح بنا مهندس سيحون بود و مجسمه‌ها را هنرمند فقيد ابوالحسن صديقي ساخته است.

مجموعه‌هاي آبي

جاذبه هاي مشهد

مشهد در كنار جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي پتانسيل‌هاي لازم براي راه‌اندازي و ايجاد سايت‌هاي مجهز ورزشي را در سطح مناسبي دارد. مشهد مكان‌هاي جالب و زيادي از ورزشگاه و زمين‌هاي بازي تا جاذبه‌هاي آبي سرپوشيده براي ورزش و تفريح دارد. مشهد در زمينه احداث پارك‌هاي آبي موقعيت بي‌نظيري در خاورميانه دارد. يكي از جاذبه‌هاي ورزشي خاص در مشهد وجود پارك‌هاي آبي است كه به دليل سرپوشيده بودن امكان استفاده از آنها در تمام طول سال وجود دارد. پارك آبي ايرانيان، سرزمين موج‌هاي آبي، پارك ساحلي آفتاب و موج‌هاي خروشان از پارك‌هاي آبي مجهز است كه طرفدارن بسياري دارد.

رستوران پسران كريم

جاذبه هاي مشهد

سفر به مشهد بدون امتحان كردن غذاهاي خاص مشهد تقريبا غيرممكن است. چه خوب است كه غذاهاي مشهد را در يكي از بهترين و نامدارترين رستوران‌‌هاي شهر تست كنيد. رستوران پسران كريم از رستوران‌هاي قديمي و معروف مشهد است كه در سال ۱۳۵۹ در خيابان طالقاني افتتاح شد و از سال ۱۳۷۶ به محل فعلي واقع در بلوار خيام انتقال يافت. دليل نامگذاري اين رستوران ياد و خاطره بنيانگذار آن، مرحوم كريم قاسم‌زاده حاتمي، پدر صاحبان كنوني رستوران است كه به مدت تقريبا ۵۶ سال، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۶، مديريت رستوراني را بر عهده داشتند. اين رستوران غذاهاي ايراني سرو مي‌كند و يكي از غذاهاي محبوب اين رستوران چلو ماهيچه آن است. شعبه مركزي رستوران بنايي قديمي تر دارد. براي دسترسي به اين رستوران آدرس زير را به خاطر داشته باشيد:  مشهد- بلوار سجاد- خيابان فرهاد- فرهاد ۲۲- انتهاي كوچه سمت راست- رستوران پسران كريم و همچنين شعبه ديگري در برج آلتون واقع در خيابان دانشگاه.

پارك طبيعي هفت حوض (دره هفت حوض)

جاذبه هاي مشهد

يكي از زيباترين جاذبه‌هاي طبيعي مشهد كه در دل كوه‌هاي خلج جاي دارد هفت حوض است. اين منطقه حدود ۷ كيلومتر با مشهد فاصله دارد و شامل ۷ حوضچه طبيعي است. بعضي از اين حوضچه‌ها به اندازه يك استخر كوچك وسعت دارند. آب بعد از عبور از اين هفت حوضچه به حوضي بزرگ‌تر مي‌ريزد و رودخانه مسيرش را ادامه مي‌دهد. براي رسيدن به اين مكان، بعد از وارد شدن به شهرك سيدي و جاده خلج و طي كردن حدود ۳ كيلومتر از جاده، به دوراهي مي‌رسيد. بايد جاده اتوبان و آسفالت سمت چپ را ادامه دهيد تا به ميداني برسيد. اگر قصد سفر به اين منطقه را داريد بايد بعد از رسيدن به اين ميدان اتومبيلتان را پارك كنيد و حدود ۲ كيلومتر از مسير را پياده طي كنيد تا به «هفت حوض» برسيد.

پارك وكيل آباد (باغ وكيل آباد)

جاذبه هاي مشهد

پارك وكيل‌آباد از تفرجگاه‌هاي قديمي و زيباي مشهد است كه در جنوب غربي مشهد و انتهاي بلوار وكيل‌آباد واقع شده است. وكيل‌آباد به علت قدمت خود و قرار گرفتن در دره‌اي با صفا و هواي مطبوع از ديرباز مورد توجه اهالي شهر و مسافران بوده است. اين پارك جنگلي كه در گذشته به نام ميرطراز يا باغ وكيل‌آباد شناخته مي‌شده، در سال ۱۳۴۸ شمسي توسط مالك آن، حسين آقاي ملك، به‌صورت رسمي وقف استفاده عموم و به شهرداري مشهد واگذار شد.

باغ گياه‌شناسي

جاذبه هاي مشهد

باغ گياه‌شناسي مشهد شامل بخش‌هاي مختلفي از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشي و نمايشي، مجموعه گياهي منطقه رويشي ايران، مجموعه آربراتوم و سيستماتيك گياهي، باغ ميوه‌هاي بومي ايران، مجموعه گياهي سوزني برگان، مجموعه نمايشي باغ صخره‌اي و مجموعه نهالستان و گلخانه‌هاي تكثيري است. اين باغ به‌منظور حفاظت و نگهداري از گياهان و تهيه بانك ژن زنده گياهي، آشنايي دانشجويان و شهروندان با انواع گونه‌هاي گياهي، انجام برنامه‌هاي مطالعاتي و پژوهشي، ترويج استفاده شهروندان از گل و گياه و... احداث شده است. اين باغ در بلوار جمهوري اسلامي، حد فاصل چهارراه مقدم و ميدان غدير واقع است.

باغ وحش وكيل‌آباد

جاذبه هاي مشهد

در جنوب غربي مشهد و همجوار با پارك جنگلي وكيل آباد، باغ وحش وكيل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوي قرار دارد. اين باغ وحش حيوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزي، خزنده و پرندگان مختلفي دارد و جزو جاذبه‌هاي گردشگري نه تنها مشهد، بلكه استان خراسان رضوي است.

بند گلستان

جاذبه هاي مشهد

اين بند يكي از بندهاي تاريخي استان خراسان است كه مبناي آن مربوط به دوره تيموريان است. بند گلستان در ۸ كيلومتري غرب مشهد و بر روي رودخانه گلستان احداث شده است. اين بند از مناطق توريستي و ديدني مشهد است. با وجود اينكه حدود ۵۰۰ سال از عمر اين بنا مي‌گذرد، هنوز سالم و پابرجاست.

غار مغان

جاذبه هاي مشهد

اين غار در ۳۵ كيلومتري شهر مشهد و در جنوب روستاي مغان قرار گرفته است. غار دو دهانه دارد و درونش آثار استالاگميت و استالاكتيت و چندين حلقه چاه وجود دارد كه عمق يكي از اين چاه‌ها ۲۵ متر است. همچنين درونش پرتگاه و بركه آبي هست كه باعث مي‌شود از ماجراجويي انفرادي پرهيز كرد. براي ورود به اين غار حتما‌ بايد راهنما داشته باشيد، زيرا در غير اين صورت خطرناك خواهد بود.

سد كارده

جاذبه هاي مشهد

در سرزمين خشك و كويري مشهد مي‌توان مناطق و مكان‌هايي را يافت كه گاهي مسحوركننده هستند. در ۴۸ كيلومتري جاده مشهد به كلات روي رودخانه «كارده» سدي بتني ديده مي‌شود كه ظرفيتي معادل ۳۶ ميليون متر مكعب دارد. اين منطقه كه جزو گردشگاه‌هاي آبي مشهد محسوب مي‌شود، سد از انتهاي خيابان خواجه ربيع راه دسترسي دارد و منطقه‌اي خوش آب و هوا است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۱۲:۰۷ توسط:گروه شادي سفر موضوع:

كيش

كيش جزيره اي 90 كيلومتري در خليج فارس كه بسياري از گردشگران ايراني هرساله خود را به آن مي رسانند در روزگاران قديم نيز به عنوان يك منطقه تجاري بين چين، ايران و اروپا بوده است. اين جزيره با امكانات فراواني كه دراد و همچنين طبيعت زيبا، ساحل هاي مرجاني و بازارهاي مختلف همه از دلايلي هستند كه مي توان براي جايگزيني اين جزيره به جاي سفر به خارج كشور آورد.

جاذبه هاي گردشگري كيش بسيار زياد هستند كه برخي از آن ها بيش از ديگر جاذبه ها براي گردشگران آماده سازي شده اندو البته تبليغات گسترده اي نيز روي آن ها انجام شده است. اين درحالي است كه برخي از محل هاي آن همچنان بكر و يا كمتر دست خورده باقي مانده است. 

جاذبه هاي باستاني 

** شهر باستاني حريره 


اسم اي نشهر باستاني را شايد شينده باشد كه به عنوان يكي از مجموعه هاي جذاب باستان شناسي اين روزها در معرض ديد بازديد كنندگان قرار گرفته است. اين شهر كه در دل غار و كوه هاي مختلف ساخته شده است به عنوان يكي از زيباترين اثار باستان شناسي دنيا شناخته مي شود و البته چند سال بيشتر از پيدا كردن آن نمي گذرد. سكه هاي تاريخي، ظروف مسي، سنگ قبر و يك عراده توپ از جمله اشيايي است كه از اين شهر كشف شده است. عمليات هاي باستان شناسي همچنان نيز در اين شهر جريان دارد.

**خانه اعياني


خانه اعيني يكي ديگر از جاذبه هاي كيش است كه كمتر به آن پرداخته مي شود و اسم زيادي از آن برده نمي شود. اين خانه يادآور خانه هاي چند خانواري و باستاني است كه در گذشته بيشتر در يزد و كاشان ديده مي شده است. وسعت خانه بسيار زياد است و همچنين آثاري كه از اين خانه بدست آمده است به نظر مربوط به دوره ايلخاني است. 

** روستاي باغو

باغو از ابادي هاي قديمي كيش است كه در جنوب غربي جزيره قرار گرفته است. اين روستا البته بسيار محروم مانده است و كسي به آن توجهي ندارد و اين روزها به جز چند خانوار كوچك كس ديگري در آن زندگي نمي كند. خاك اين منطقه بسيار حاصلخيز است و به همين علت انبوهي از درختان متفاوت را مي توان در آن ديد كه برخي از آن ها بسيار قديمي و كهنسال هستند و زيبايي چشمگيري دارند. 

** شهر زيرزميني كاريز


شهر زير زميني كاريز يكي از شگفت انگيزترين شهرهاي زيرزميني است كه تا به حال كشف شده است. اين شهر با 2500 سال قدمت داراي قنات هاي شگفت انگيزي است كه در آن زمان هم مي توانسته است آب شيرين را هميشه در اختيار ساكنين قرار دهد. اين شهر نزديك به 10 هزار مترمربع وسعت دارد و در فاز يك آن شامل غرفه هاي صنايع دستي و رستوران هاي مختلفي مخصوص گردشگران است. اين شهر همچنين شامل حمام هاي باستاني با صحن و حصاري 500 متري است كه بيار زبيا و جالب است. 

** كشتي يوناني 


در غرب جزيره كيش كشتي بزرگي به گل نشسته است كه ديگر نيازبه معرفي ندارد چرا كه به عنوان يكي از نمادهاي گردشگري كشور به حساب مي آيد اما بهتر است بگوييم كه نامش كشتي يوناني است. اين كشتي در سال 1345 راهي يونان بود كه بنا به شرايط به گل نشست و 80 روز تلاش براي در آوردن آن به هيچ نتيجه اي نرسيد تا اين كشتي براي هميشه در آنجا بماند و به نماد جزيره كيش تبديل شود.

جاذبه هاي تفريحي

** سواحل كيش


ساحل و دريا هميشه يكي از جاذبه هاي گردشگري در تمام دنيا بوده است و سواحل كيش نيز داراي خصوصياتي بيشتر از يك ساحل معمولي هستند. سواحلي مرجاني با رنگ نقره اي كه زير آفتاب درخشنده ميشوند  و همچنين اب زلال خليج فارس همه از جمله زيبايي هاي كيش هستند. كيش شايد اندازه اي بسيار كوچك داشته باشد اما بخش زيادي از ساحل آن قابل استفاده است. ماهي هاي بسياري از تزئيني و كوچك تا خوراكي و ماهي هاي بزرك در آب هاي اين منطقه پيدا مي شود.

** نمايشگاه خزندگان 


در اين نمايشگاه بيش از 100 گونه خزنده از خانواده هاي مختلف و مارها به نمايش گذاشته شده است. مارهاي عظيم بوآ، پيتونآفريقا و سوسمارهاي ماداگاسكار از جمله حيواناتي هستند كه مي توان در اين نمايشگاه ديد. بازديد از اين نمايشگاه براي آن افرادي كه علاقه خاصي به حيوانات دارند حتما توصيه مي شود. 

** ورزش هاي دريايي


يكي از جاذبه هاي كيش انواع ورزش ها و تفريحات آبي است كه مي توان در آن انجام داد. آب هاي آرام اين امكان را مي دهد تا بسياري از ورزش ها از جت اسكي تا غواصي در آن انجام شود. افرادي كه دوست دارند كمي درياهارا در اختيار خودشان بگيرند بايد اين ورزش ها را امتحان كنند چرا كه تجربه آن در نقاط ديگر امكان پذير نيست. البته اين نكته را نيز بايد بگوييم كه ورزش هاي دريايي كيش كمي از باقي تفريحات آن گران تر است. 

** آكواريوم هاي پهناور 

خليج فارس زيستگاهي براي ماهي هاي بسيار زيبا است كه به مانند آكواريومي پهناور گونه هاي مختلف را در خود نگه مي دارد. افرادي كه براي گردش به كيش سفر مي كنند بهتر است سري هم به اسكله بزنند و از آنجا زيستگاه ماهي هاي زياد را در اب زلال خليج فارس ببينند.  غواصي و قايق هاي شيشه اي نيز از ديگر راه هاي آشنايي با تمامي آنچه است كه بايد از دنياي زير آب بدانيد. 

** بوستان آهوان 


اگر علاقه به باغ وحش داريد مي تونيد سري به بوستان آهوان بزنيد. جايي كه بوستاني 2 هكتاري با فضاي سبز خوب و البته انواع حيوانات مختلف نگهداري مي شود. در اين بوستان همه حيوانات به جز اهوها در قفس نگهداري مي شوند. اهوهايي كوچ و بزرگ به صورت آزادنه در سرتاسر جزيره حركت مي كنند و با كودكان بازي مي كنند. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۸:۴۴ توسط:گروه شادي سفر موضوع:

كاپادوكيا

منطقه كاپادوكيا كه در مركز منطقه آناتولي تركيه واقع شده است، با دره هاي تنگ و باريك، تپه ها و صخره هاي تشكيل شده غيرطبيعي اش در نتيجه باران هاي فرسايشي و صدها سال باد از سمت دشت هاي پوشيده از گدازه مابين كوه هاي آتشفشاني ارسيس ، ملنديز و حسن ، به همراه غارهاي مسكوني و شهرهاي حفاري شده در زير زمين، منظره اي «آن دنيايي» دارد. اين كوه ها كه آتشفشان هاي فعالي دارند، آخرين بار 2 ميليون سال پيش فوران كردند. با نشستن اين گدازه ها در دره هاي محصورشده توسط كوه ها، لايه نرمي به صخامت 150 متر تشكيل شده است. رودخانه ها، سيلاب هاي جاري شده از دامنه دره ها و بادهاي نيرومند اين تشكيلات زمين شناختي را كه شامل لايه هايي از خاكسترهاي آتشفشاني مي شود، فرسايش داده و اشغال عجيب و غريبي به نام دهانه آتفشاني ايجاد كرده اند. اينها اشكالي مثل قارچ شكل، نوك تيز، كلاهك دار و مخروطي به خود مي گيرند. ساكنان ماقبل تاريخي اين منطقه كوشويوك ها (پشته كوسك) در نيغده، آكساراي آسيكلي (آق سراي عاشيق لي)، غار نِوشهر سيولك و در جنوب شرق، كولتپ ، كانيس و آليسار در اطراف قيصريه مي باشند
.
اين ناحيه با خصوصيات توپوگرافيكي غيرمعمول مقدس شمرده شده و در زبان سيتي/خاتي، به عنوان خپاتوكا شناخته شده، كه به معني «كشور مردم خداي خدايان هپات» مي باشد، با اينحال ادعاهاي مختلفي در مورد ريشه حقيقي آن وجود دارد، مثل كاتپوتوكا در زبان پارسي كهن به معناي «سرزمين اسب هاي زيبا» مي باشد. الواحي به نام الواح كاپادوكيه و كارهاي هنري هيتي ها در آليسار، از جمله مهمترين آثار بر جاي مانده از 2000 سال پيش از ميلاد است. پس از سالهاي 1200 پيش از ميلاد، قوم تابال ، از شاخه خاتي سيتي ها، صاحب قدرت شده و پادشاهي تابال را تأسيس كردند. پس از هيتي ها و آراس پارسي، پادشاهي كاپادوكيه در سال 332 ق.م تأسيس شد. در زمان حكومت رومي ها، اين ناحيه به عنوان پناهگاهي براي فرار اضطراري مسيحيان شناخته مي شد. همچنين چند شهر زيرزميني وجود دارد كه به عنوان مخفي گاه مسيحيان استفاده مي شد 

شهرها

نِوشهير - ايالت اصلي كاپادوكيا

نوشهر تركيه


اورگوپ 
- بزرگترين شهر در قلب كاپادوكيا

اورگوپ


گورمه
 - خانه هاي غاري كه درون دودكش ساحره ساخته شده اند

گورمه


اوچيسار
 - مرتفع ترين نقطه منطقه با قلعه سنگي طبيعي آن

اوچيسار


آوانوس - شهر كوزه گري كه توسط طويل ترين رودخانه تركيه (قزل ايرماق) به دو بخش تقسيم شده است

آوانوس


ارتاحيصار 
- دهكده اي كوچك كه به خاطر قلعه سنگي اش معروف است

ارتاحيصار


مصطفي پاشا - دهكده يوناني قديمي

مصطفي پاشا


دره ايهلارا
 - اين دره كه پر از كليساهاي درون غار است، حدود يك ساعت از سمت غرب، با مركز كاپادوكيه ، يعني ناحيه اورگوپ/گورمه، فاصله دارد

دره ايهلارا


گشت و گذار
به خاطر تراكم پائين جمعيتي كه نتيجه آن حجم پايين حمل و نقل عمومي است، و پراكندگي مناطق آن (كاپادوكيا يك منطقه است، نه يك ناحيه)، مي توان يك خودرو كرايه كرد يا با تور سفر كرد 

بازديد

شهرهاي زيرزميني: بيش از 8 تونل زيرزميني و غار در قيماق لي و درين كويو (هريك به قيمت 15 ليره)، گازيمير ، اوزكوناك (رايگان هستند اما تا اطلاع ثانوي از تاريخ 15 اكتبر 2011 بسته هستند)، يا مازيكوي ، وجود دارد.
خانه هاي يوناني قديمي در سيناسوس
موزه فضاي باز گورمه (قيمت آن در آگوست 2014، 20 ليره)
كاووسين 
مصطفي پاشا
دره ايهلارا
كليساي تاريك در موزه فضاي باز گورمه
موزه فضاي باز زلوه
دير گوموشلر (با فاصله 10 كيلومتر از نيغده در دهكده گوموشلر). اين دير ديدني در دل صخره حفاري شده، و از ديد دنياي خارج پنهان است. قدمت آن به قرون 10 و 11 ميلادي رسيده و تنها در 1960 بازسازي گرديد. بليت فروش مي تواند انگليسي صحبت كرده و توري را به شما معرفي كند. اين دير، داراي چند نقاشي حفظ شده شامل تنها نقاشي لبخند مريم مقدس (سبك موناليزا) در جهان است. قيمت ورودي آن 3 ليره است 

فعاليت ها

كوه پيمايي - دنبال كردن مسير دره ها يك انتخاب فوق العاده (و رايگان) است. از هتل يا اداره گردشگري نقشه منطقه را درخواست كنيد. مسيرهاي مناسبي وجود دارد كه شما مي توانيد با پيمودن آنها، از كوهستان نيز بالا برويد. 

دره گوورچين ليك (كبوتر) - شما مي توانيد به دره كبوتر مابين گورمه و اوچي سار برويد. اين مسير km4 از جاده نزديك هتل آتامان در جنوب گورمه يا در مسير سنگفرش در شمال تپه اي كه قلعه اوچيسار قرار دارد، شروع مي شود. هر دو نقطه شروع، داراي علامت هستند. از مسير شلوغ تر تردد كنيد، چون در اين مسير مناسب، به مشكل خاصي برخورد نخواهيد كرد. مسير داخل دره مناظر جذابي از بلندي هاي طبيعي و غازهاي مصنوعي و مسيرهاي داخل تونل هاي حفاري شده دارد.

دره رز (از چاووشين، ارتاحصار، و قزل چوكور ) يك دره سبز و زيبا.

كراس گلف ، در كاپادوكيا پاركي ملي است و محيط طبيعي آن بايستي حفاظت شود تا همه بتوانند در زمان حال و آينده، از آن بهره ببرند. اين زمين از خصوصيات طبيعي مناظر براي به چالش كشيدن حرفه اي ترين گلف بازها بهره مي برد. دودكش ها، صخره هاي زيبا، و پوشش طبيعي گياهي در محيطي بي نظير از كاپادوكيا كه هنوز تحت تأثير كراس گلف قرار نگرفته است.

بالن سواري
كاپادوكيا در كل جهان به عنوان يكي از مناسب ترين مقاصد براي پرواز با بالن هواي گرم شناخته مي شود. مناظر جذاب و فراتر از واقعيت كه با شرايط پروازي عالي تركيب شده اند، به بالن ها اجازه داده به آرامي بين دهانه هاي آتشفشاني، لانه كبوترها، باغ ها و تاكستان ها از طريق دره هاي بي نظير كه هريك تشكيلات صخره اي، رنگ و خصوصيات متمايزي دارند، پرواز كنند، و پس از آن بر فراز دره هاي تنگ معلق گردند تا از مناظر فوق العاده لذت ببريد

بالن سواري كاپادوكيه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۶:۲۴ توسط:گروه شادي سفر موضوع: